You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Word zichtbaar met een goed Linkedinprofiel

17 December 2018

Zoals je misschien al weet is Linkedin het grootste zakelijke online netwerk ter wereld. Veel professionals in allerlei branches gebruiken het platform om zichzelf te presenteren en nieuwe connecties te leggen. Gebruik jij Linkedin al?
 

Linkedin voor ondernemers

Linkedin kan een ideaal online platform voor jou als ondernemer zijn als je beter zichtbaar wilt worden. Je kunt bij Linkedin naast een persoonlijke ook een bedrijfsaccount aanmaken. Hier moet trouwens wel altijd een persoonlijke account aan gekoppeld zijn. Als ik je alvast een tip mag geven, maak alleen een bedrijfspagina aan als het voor jou daadwerkelijk nut heeft, dus alleen als je business-to-business diensten of producten aanbiedt en jouw doelgroep op Linkedin aanwezig is. Je kunt namelijk beter één relevant platform kiezen waar je al je aandacht op focust, dan meerdere kanalen die je door tijdgebrek vervolgens niet optimaal benut. Veel zzp’ers kiezen daarom dan ook alleen voor een persoonlijk profiel.

 

7 tips voor een goed Linkedinprofiel

Ik heb een screenshot van mijn eigen profiel toegevoegd, zodat je direct beeld hebt van de structuur en de belangrijkste functies voor je zichtbaarheid.

1.    Kies een goede profiel- en headerfoto

Plaats een profielfoto waar je gezicht volledig en duidelijk op te zien is en die een professionele uitstraling heeft. Geloof het of niet, maar er zijn nog steeds mensen die een vakantiefoto of zelfs een groepsfoto plaatsen als profielfoto. Aan de vormgeving van je Linkedinprofiel is niet veel te veranderen, maar door een aantrekkelijke headerfoto te kiezen kun je je profiel toch een beetje ‘pimpen’.

2.    Benut de korte functieregel goed

De eerste drie tot vijf woorden van je functieomschrijving zijn het belangrijkst, dus kies ze zorgvuldig. Zorg voor een pakkende titel die eruit springt en tegelijkertijd meteen de lading dekt. Hierover sparren met anderen is een goede manier om tot de essentie te komen.

3.    Schrijf een goede samenvatting

Onder de functietitel vind je een tekstveld voor je samenvatting, dit is je pitch! Laat dus in de eerste paar zinnen al blijken wie jij bent, wat je doet en waarom. Vul de samenvatting vervolgens aan en gebruik ook de juiste woorden, want hierdoor word je via de zoekmachine van Linkedin én via Google sneller gevonden. Werk ook toe naar een call-to-action, dus bepaal voor jezelf wat je wilt bereiken met deze samenvatting. Wil je dat mensen contact met je opnemen? Nodig ze uit en laat weten hoe ze je kunnen bereiken.

 

4.    Benadruk je successen en vaardigheden

Heb jij je vaardigheden, ofwel skills, al toegevoegd aan je profiel? Vul aan met de skills waarover jij beschikt en die relevant zijn binnen je vakgebied.

5.    Vraag om aanbevelingen

Linkedin biedt de mogelijkheid om aanbevelingen te ontvangen van klanten, collega’s en samenwerkingspartners bijvoorbeeld. Vraag eens of iemand jou via Linkedin wil aanbevelen. Het is heel eenvoudig, je klikt op de button ‘meer’ op het profiel van diegene die je de vraag wilt stellen en klikt dan op ‘om een aanbeveling vragen’.

6.    Bloggen

Wist je dat je via Linkedin ook kunt bloggen? Je kunt natuurlijk korte berichten plaatsen, maar je kunt ook volledige artikelen schrijven. Onder het tekstvak waar je je berichten normaal gesproken plaatst vind je een button met ‘artikel schrijven’. Klik erop en schrijf een blog of artikel compleet met koppen, een headerafbeelding en foto’s.

7.    Gebruik je bedrijfsprofiel als basis

Gebruik jij wel een bedrijfsprofiel, gebruik deze dan als basis voor het plaatsen van berichten. Schrijf artikelen en berichten en deel deze vervolgens als je wilt ook via je persoonlijke pagina. Je medewerkers, samenwerkingspartners, klanten en leveranciers kunnen ook gemakkelijk verwijzen naar jouw bedrijfspagina, waardoor ook je logo in beeld komt.

Tijd voor connectie

Als je je Linkedinpagina helemaal goed hebt ingericht en geoptimaliseerd, ga dan op zoek naar nieuwe connecties. Dit doe je door de connectie aan te gaan met mensen die jou interessant lijken of die je hebt ontmoet tijdens een netwerkborrel. Stuur je iemand een connectieverzoek, plaats er dan altijd een berichtje bij. Maar probeer niet direct iets te verkopen of een afspraak te regelen. Geef aan dat het je leuk lijkt om diegene te volgen vanwege een gemeenschappelijke connectie of interesse. Plaats je een Linkedin icoontje met link op je website, in je e-mailhandtekening en onderaan artikelen.

Meer weten over zichtbaarheid?

Wil je meer weten over hoe jij beter zichtbaar kunt worden via social media en andere online kanalen? Stel je vraag of blijf ons gewoon volgen, want we delen nog veel meer tips met je op het gebied van zichtbaarheid. Vind je het leuk om jouw ervaringen met betrekking tot zichtbaarheid met ons te delen? Gastbloggers en -vloggers zijn meer dan welkom!

Lorenza Verbaten - Contexxt


Ander nieuws

Wat is podcasting en hoe kun je het inzetten voor je bedrijf?

Op 16 september 2019 liet Klemtoon Media Vrouwen In Business kennismaken met PR en podcasting. Wat is podcasting eigenlijk en hoe kun je het als ondernemer inzetten voor je bedrijf? In de grote zaal van Lodge Visdonk in Roosendaal hingen we aan hun lippen.

Lees artikel

Impressie wijnproeverij door Winebizz en Vrouwen In Business

Op 23 augustus 2019 organiseerde Winebizz speciaal voor Vrouwen In Business een gezellige wijnproeverij. Het was een zwoele zomerse avond en we hebben genoten van de heerlijkste wijnen en diverse tapashapjes. Bekijk de sfeerimpressie.

Lees artikel

Jaarverslag VIB 2018-2019

Het derde jaarverslag (2018-2019) van Vrouwen In Business is opgesteld en gepubliceerd.

Ben je hierin geinteresseerd? Vraag hem op door een mail te sturen naar info@vrouweninbusiness.nl of door het contactformulier in te vullen.

Lees artikel

Hoe belangrijk is het om zichtbaar te zijn als ondernemer?

We bieden onze partners hiervoor dan ook graag een podium. Mandy Godschalk van DoorZICHT Coaching ken je misschien al van het netwerken of misschien was je aanwezig bij de workshop paardencoaching afgelopen zomer.

Lees artikel

10 tips: Hoe word ik zichtbaar met mijn onderneming?

Hoe profileer jij je als ondernemer en hoe zorg je dat je zichtbaar wordt? Zowel online als offline. Lees hier 10 tips die jou als ondernemer zichtbaar maken.

Lees artikel