You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

10 tips: Hoe word ik zichtbaar met mijn onderneming?

17 December 2018

Of je nu ondernemer bent of gewoon een ondernemend type die zichzelf wil profileren binnen een bedrijf, succes komt pas zodra je zichtbaar bent voor de juiste mensen. Om zichtbaar te worden moet je je profileren. Dat wil zeggen dat je jezelf en je bedrijf op zo’n manier presenteert dat je een herkenbare stijl krijgt die klanten aanspreekt en waar ze zich mee kunnen identificeren.

Waarom vinden we het zo moeilijk om zichtbaar te worden?

Is het werkelijk zo moeilijk om zichtbaar te worden? Of vinden we het moeilijk om zichtbaar te ZIJN? En ja, er is wel degelijk een verschil. Want zichtbaar worden kan echt, met de juiste kennis, hulp en activiteiten. Het probleem zit ‘m soms in onszelf. Want jezelf laten zien, op foto of video, jouw werk of kennis delen met de wereld, dat kan best spannend zijn. Zeker als je helemaal niet graag in de spotlights staat. Maar ben je zelfstandig ondernemer dan bén jij je bedrijf en soms zelfs het product (als je een dienst levert). Dan is het natuurlijk belangrijk dat je klanten weten wie je bent en waar je voor staat.

Hoe doe je dat dan? Je profileren om zichtbaar te worden?

Er zijn allerlei businessmodellen te vinden, maar wat veel mensen, en ook mij, aanspreekt is de Golden Circle van Simon Sinek. Waarom? Ja, dat is nu juist de vraag, want de basis van dit model is de vraag ‘waarom’ doe je wat je doet? Is het je passie, is het een must, doe je het puur voor het geld? Spoiler alert! Het blijkt dat de meeste ondernemers in de basis niet starten om bakken met geld te verdienen. Ze doen het vanuit een passie, een droom of het gevoel van vrijheid. Pas als je dit in kaart hebt gebracht beantwoord je de volgende vragen: hoe ga ik dat doen en wat ga ik dan aanbieden? Zodra je weet waar je voor staat en wat je filosofie daarachter is, wordt je vaak vanzelf zekerder om je boodschap uit te dragen en voel je je steeds comfortabeler in die ‘spotlights’.

Maar hoe ga je dit dan in de praktijk brengen? Ik heb een aantal tips met je gedeeld om je zichtbaarheid te vergroten:

1.   Netwerken, het werkt!

Als je je bij Vrouwen in Business hebt aangesloten, dan ben je al geweldig bezig. Mijn eigen ervaring met netwerken is dat het steeds weer even spannend is. Kan ik wel een gesprekspartner vinden? Hoe presenteer ik mezelf? Een goede voorbereiding is zoals vrijwel altijd het halve werk. Bedenk wat vragen die je aan gesprekspartners kunt stellen en toon belangstelling. Benoem ook gerust dat je netwerken soms wat ongemakkelijk vindt, dat breekt het ijs en maakt het gesprek zoveel opener en luchtiger. Wie weet ontvang je nog wat tips….

2.   Heb altijd je ‘elevator pitch’ klaar

Je pitch oefenen is niet alleen nuttig wanneer je naar een netwerk evenement gaat, juist op de momenten dat je niet verwacht dat mensen naar je werk vragen wil je snel en duidelijk uit kunnen leggen wat je doet. Werk je pitch uit op papier, schrijf, schrap en oefen. Voor de spiegel, voor vrienden en familie of de buurvrouw, maakt niet uit, maar probeer binnen 30 seconden duidelijk te maken wie je bent, wat je doet en welke waarde jouw dienst of product levert aan potentiële klanten.

3.   Focus je op je kern bezigheden

Durf te kiezen, houd focus en houd vast aan je plannen. De basis voor zichtbaarheid is eenheid. Wat je zegt, wat je doet, wat je deelt en op wie je je richt moeten duidelijk zijn en één geheel vormen. Je bedrijf profileren kost tijd, maar als je een duidelijk kader schept, focus houdt en bij je kernactiviteiten blijft zal dit vruchten gaan afwerpen. Dit betekent ook dat je soms om hulp moet vragen en tijd vretende zaken aan iemand anders over moet laten.

4.   Zorg voor herkenbaarheid in je huisstijl

Zoals bij punt 3 al genoemd, herkenbaarheid en één geheel vormen, dat is belangrijk. Dit betekent ook eenheid in je grafische vormgeving en al je communicatie uitingen. Gebruik bijvoorbeeld steeds hetzelfde lettertype, werk in dezelfde stijl, laat dezelfde kleuren terugkomen en zorg dat je tone-of-voice overal gelijk is. Dit geldt voor offline én online communicatie uitingen.

5.   Vraag om aanbevelingen

Hoe meer ambassadeurs je hebt, mensen die jou aanbevelen, hoe beter het is. Schroom dan ook niet om je klanten om een aanbeveling, een review of een recensie te vragen. Dit kun je op allerlei manieren delen met anderen. Via social media, op je website of op een folder. Zeker wanneer je veel concurrentie hebt vinden mensen het soms moeilijk om te beoordelen welke aanbieder het beste is, ze hechten dan veel waarde aan wat anderen over jou zeggen.

6.   Werk samen met andere ondernemers

Door samen te werken met andere zelfstandigen vergroot je niet alleen je netwerk, je laat ook zien wat je kunt, je kunt met elkaar sparren, je kunt elkaar versterken en elkaar aanbevelen bij anderen.

7.   Je website en zoekmachine optimalisatie

Als ik zeg dat een website hebben tegenwoordig erg belangrijk is, dan vertel ik je hopelijk niets nieuws. Maar misschien wist je nog niet dat je met gerichte acties via je website je zichtbaarheid pro actief kunt vergroten. Bijna iedereen die het internet afstruint begint bij Google. Zodra jij een zoekopdracht ingeeft gaat deze zoekmachine voor jou op zoek naar de meest relevante resultaten. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar er liggen allerlei regeltjes, formules en criteria aan ten grondslag, algoritmes genaamd. Door je website te optimaliseren voor de zoekmethoden van Google word jij online beter zichtbaar.

8.   Social Media

Facebook, Linkedin, Instagram, Pinterest, Twitter. De een is dol op social media, de ander vindt het een nachtmerrie. Een feit is wel dat het ‘the place to be’ is wanneer het op online zichtbaarheid aankomt. Als je het belang van social media inziet maar er niet zoveel tijd voor hebt dan raad ik je aan om één platform te kiezen. Meerdere accounts bijhouden kost veel tijd, het is dan beter om het platform waar jouw doelgroep zich het meest op bevindt eerst volledig te benutten. Om ervoor te zorgen dat je structureel posts plaatst, want dat is wel een vereiste, kun je een contentkalender invullen en gebruiken.

9.   Blog, vlog, deel

Ik geef het toe, vloggen is voor mij ook (nog) wel een brug te ver, maar bloggen is echt een hele goede manier om zichtbaar te worden. Misschien voelt het eerst een beetje raar om gratis tips en informatie weg te geven, maar door jouw kennis op je vakgebied te laten zien bewijs je wel dat je er verstand van hebt.

10. Geef eens iets gratis weg

En nee, dan bedoel ik geen like & win acties op Facebook. Wat voor jou werkt, dat werkt, maar ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Je genereert er misschien wel zichtbaarheid mee, maar weinig betrokkenheid. Wat ik bedoel is dat je iemand helpt, een dienst bewijst in ruil voor wat publiciteit. Is er een persoon of bedrijf die jij heel graag als klant zou willen hebben? Geef iets weg en vraag of diegene dan iets over je wil schrijven en delen bijvoorbeeld. Maar je kunt ook een gratis sessie, e-book of een workshop aanbieden.

De komende tijd zal Vrouwen in Business nog veel meer aandacht aan zichtbaarheid besteden. Heb jij ideeën of zaken waar je tegenaan loopt met ons delen? Stuur gerust een berichtje via social media of een mail naar info@vrouweninbusiness.nl

Door: Lorenza Verbaten, Contexxt


Ander nieuws

Wat is podcasting en hoe kun je het inzetten voor je bedrijf?

Op 16 september 2019 liet Klemtoon Media Vrouwen In Business kennismaken met PR en podcasting. Wat is podcasting eigenlijk en hoe kun je het als ondernemer inzetten voor je bedrijf? In de grote zaal van Lodge Visdonk in Roosendaal hingen we aan hun lippen.

Lees artikel

Impressie wijnproeverij door Winebizz en Vrouwen In Business

Op 23 augustus 2019 organiseerde Winebizz speciaal voor Vrouwen In Business een gezellige wijnproeverij. Het was een zwoele zomerse avond en we hebben genoten van de heerlijkste wijnen en diverse tapashapjes. Bekijk de sfeerimpressie.

Lees artikel

Jaarverslag VIB 2018-2019

Het derde jaarverslag (2018-2019) van Vrouwen In Business is opgesteld en gepubliceerd.

Ben je hierin geinteresseerd? Vraag hem op door een mail te sturen naar info@vrouweninbusiness.nl of door het contactformulier in te vullen.

Lees artikel

Hoe belangrijk is het om zichtbaar te zijn als ondernemer?

We bieden onze partners hiervoor dan ook graag een podium. Mandy Godschalk van DoorZICHT Coaching ken je misschien al van het netwerken of misschien was je aanwezig bij de workshop paardencoaching afgelopen zomer.

Lees artikel

Word zichtbaar met een goed Linkedinprofiel

Zoals je misschien al weet is Linkedin het grootste zakelijke online netwerk ter wereld. Veel professionals in allerlei branches gebruiken het platform om zichzelf te presenteren en nieuwe connecties te leggen. Gebruik jij Linkedin al?

Lees artikel